onsdag 18. januar 2012

Referat fra hundeavlsdebatten i november


Kristin Prestrud (Norsk KennelKlubb, - NKK)
Martine Lund Ziener (smådyrspesialist)
Christian Geemuyden (AGRIA og eksteriørdommer)
Wenja Rui (oppdretter og dommer)
Siri Martinsen (NOAH)

Kantinen på Norges veterinærhøyskole var fullsatt, og publikummet var variert. Har var alt fra de som tilhører skolen, til eksterne hundeentusiaster. De engasjerte studentene som har startet opp gruppen «Veterinærstudentenes Fagpolitiske Forum», Renate Valdersnes Eide og Andrea Enevoldsen ønsket alle oppmøtte velkommen til debatt og sparket det hele i gang med en beskrivende video som viste hva hundeavl i enkelte tilfeller kan gjøre med menneskets beste venn. Med dette ble interessen brått vekket blant publikum, - også hos de som kanskje ikke visste så mye om dagens tema fra før.

Ordstyrer for kvelden var veterinær og epidemiolog Ane Nødtvedt. Først fikk hver av de oppmøtte debattantene anledning til å presentere seg selv og deres synspunkter. Wenja Rui, som har drevet med oppdrett på dachs siden 1986 og som i mange år har vært dommer på hundeutstillinger, poengterte at ærlighet er et sentralt stikkord i hundeavlen. Oppdretterne har et hovedansvar, og er i følge henne pliktet til å innrømme og opplyse om sykdom blant sine kull. Det eneste riktige er å avlive valper som ikke har helsen i orden, men dessverre er det mange som velger å vike unna slike drastiske, men dog nødvendige tiltak. Man får dermed avkom også av syke hunder, og disse vil kunne videreføre sykdom til fremtidige kull. Mange problemer blir holdt skjult, og både penger og omdømme spiller her en sentral rolle, opplyser Wanja. Ingen oppdretter ønsker vel å bli stemplet som den med de syke hundene? Ikke bare oppdrettere sitter med er stort ansvar i denne saken. Også dommere må huske på det ekstreme ansvaret som følger med en slik rolle. «Oppdretterne lager nemlig det vi dommere vil ha!», sier Wenja og fortsetter; «Det er derfor viktig at vi som dommere ikke blir for storforlangende, for det går kun ut over hundene, og det er det ingen som ønsker!» Hun avsluttet innlegget sitt med å understreke nok en gang at helse og gemytt er det som absolutt er viktigst, og at utseende må komme i andre rekke.
Christian Geemuyden fra AGRIA, etterlyste i sitt innlegg engasjement blant veterinærer når det kommer til temaet hundeavl. Ingen ønsker å avle på syke dyr, og kanskje veterinærene må bruke mer tid og krefter på å snakke MED Norsk kennelklubb og hundeoppdrettere, i stedet for å snakke OM dem. Kanskje mange rett og slett er for lite opplyst og har for lite kunnskap om temaet...?...
Smådyrspesialisten Martine Lund Ziener sa seg enig i at veterinærene har et stort ansvar i saken, og oppfordret veterinærer til å informere og belære både seg selv, hundekjøpere og sist, men ikke minst, de som driver med avl og oppdrett. Man må heller ikke glemme viktigheten av å gi gode og konstruktive tilbakemeldinger til hundeoppdretterne slik at disse stadig kan forbedre seg.
Kristin Prestrud fra Norsk kennelklubb poengterte i innlegget sitt at rasestandarden ikke kun legger vekt på utseende, men at også helse er en veldig sentral del, og avsluttet med ordene; «Det skal være sunt å være vakker!»
Siri Martinsen fra NOAH mente derimot av vi i stor grad gjør hundene til forbruksvarer og at vi former dem slik vi vil ha dem uten å tenke på hva som er best og verst for hundene. Mange av de vanlige problemene til mange hunderaser kunne lett vært unngått ved å endre på utseendet til rasen. Riktignok blir alle dyr syke, men noen av problemene har vi selv skapt, - hundene skal i følge den tidligere nevnte rasestandarden ha korrekt lengde på alt fra snute til ben, og slike krav skaper unektelig mange unødvendige helseproblem for den gitte rasen. «Disse problemene kunne lett vært unngått kun ved å endre på utseendet», poengterer Martinsen. Menneskets interesser er i konflikt med dyrenes, og som kjent er menneskearten en egoistisk og selvsentrert art, og dette går fort ut over de forsvarsløse dyrene. For at dyrene skal ha maksimalt velbehag, må de faktisk se annerledes ut, og Martinsen oppfordrer også NKK til å innrømme dette, før hun avslutter med utsagnet; «Hunden er menneskets beste venn, men hvor god venn er egentlig vi?», og debatten fikk med dette et spark videre.


De oppmøtte fikk med dette en god pekepinn på hva resten av kvelden skulle dreie seg om, og nå var det publikum sin tur til å engasjere seg, og engasjementet var overveldende. En etter en kom hendene i været, og meningene var like varierte som de var mange. Rolf Bjerke Larsen var en av de første som kom til ordet, og han ytret at mange i stor grad vegrer seg for å ta tak i problemene, og at mange unngår å snakke om temaet, rett og slett fordi de er flaue over hvor alvorlig situasjonen har blitt. “Tør vi ikke å sette ord på problemene, kan vi heller ikke regne med å rette opp i dem! Vi som hundekjøpere trenger større tilgang på informasjon. Hvordan skal fremtidige hundeeiere bli opplyst, når vi som faktisk har kunnskap om temaet, ikke tør å gi ut den informasjonen vi sitter inne med?”, spør Bjerke Larsen oppgitt, og avslutter med spørsmålet; «Hvorfor tør ikke NKK å legge ut informasjon om helseproblemer tilknyttet de ulike rasene på nettet, slik at kommende dyreeiere kan gå inn der og lese? Dere unnlater å si noe om dette i redsel for å støte de ulike raseklubbene. Slik kan vi rett og slett ikke ha det!» Kristin Prestrud var raskt ute, og bekreftet at både oppdrettere og NKK plikter å gi ut slik informasjon, og sa videre at de skal ta tak i dette, og faktisk få lagt ut all den nødvendige informasjonen på nettet, slik at fremtidige hundeeiere på en enkel måte kan få oversikt over hvilke helseproblemer som i stor grad er knyttet til de ulike rasene. Denne påstanden ble godt tatt imot av publikum, og vi kan ikke gjøre annet enn å håpe at NKK holder ord.
Katrine Ryeng fra mattilsynet kom etter dette til ordet og informerte om at dyrevelferdsloven er rimelig tydelig på dette punktet. Det er nemlig forbudt å avle på dyr med skavanker som går ut over helsen. «Om vi hadde fulgt denne loven til punkt og prikke, hadde det faktisk vært noen hunderaser det hadde vært forbudt å avle på. Det er lovpålagt at veterinærer plikter å fremme velferd og sunnhet hos dyr, og problemer som følge av uvettig avl, skulle ifølge denne loven ikke være et reelt problem i det hele», avslutter Ryeng.
Martinsen setter så fingeren på et sentralt poeng, - nemlig det faktum at vi har med to typer sykdommer å gjøre. Vi har de sykdommene som ingen ønsker, slik som for eksempel kreft og hjertefeil. Slike sykdommer er alle enige om at vi er bedre foruten, og de vil i så stor grad som mulig bli avlet bort uavhengig av utseende og rase. De sykdommene som er det store problemet i avlssaken, er derimot de sykdommene vi selv skaper. Her snakker hun da om helseproblemer som kommer som følge av krav til utseende, - korte neser, smalt bekken og lange rygger blir tatt frem som gode eksempler. «Det er nettopp HER vi må ta et oppgjør!», sier Martinsen engasjert! Kristin Prestrud er raskt oppe med hånden og fremhever at ingen, verken NKK eller hundeoppdrettere, ØNSKER hunder med et utseende som vil føre til helseproblemer. «Om utseendet til en hund gjør at den ikke vil kunne føde normalt, bør en på ingen måte avle på denne hunden!». Man kan da spørre seg hvorfor dette tydeligvis likevel blir gjort, i og med at man har mange eksempler på helseproblemer som ene og alene kommer som følge av utseende.
En oppmøtt fra forsvaret som befinner seg i publikum, kommer med et innlegg der han informerer om at Forsvaret faktisk ikke kan bruke schæferhunder som tidligere har vært brukt i utstillingssammenheng nettopp fordi disse har en kropp som på ingen måte holder mål. «Rasebeskrivelsen er med andre ord rett og slett skadelig for schæferrasen!», avslutter han, og utsagnet blir møtt med stor applaus fra resten av publikum.

Ordstyrer Ane har hatt en travel kveld, timene har gått, og tiden er inne for å sette en strek for denne tankevekkende debatten. I løpet av kvelden kom det altså opp mange synspunkter, og fremdeles var det mange som satt med hendene i været, men som aldri kom til orde. Engasjementet var rett og slett for stort, og tiden var for knapp. Vi kan alle si oss enige i at vi ikke ønsker syke hunder med kropper som ikke fungerer til det de er ment til. Vi vil alle se at vi har hunder som er friske og raske, samtidig som de ser bra ut. Problemet vi da møter, er HVOR bra skal hunden se ut? Hvor viktig er det for oss at hunden vår har bein på 15cm eller 30 cm? Hvor viktig er det for oss at hunden vår har en flat nese eller ikke? I mange tilfeller er det lett at forfengeligheten kommer i førersetet, og dette kommer dessverre farlig fort i konflikt med helsen til dyret. Alle ønsker friske dyr, men hvor langt er vi egentlig villige til å endre på utseendet for å oppnå en bedret helse? Her er meningene mange, og det er ikke tvil om at dette er et problem innen hundeavlen. Vi kan si så mye vi vil at helse må være førsteprioritet, men i og med at helse som følge av avl er et så stort problem som det faktisk er, er det ikke tvil om at noen likevel lar utseendet komme i første rekke. Men tør de å innrømme dette, og tør vi å snakke høyt om det?


Debatten ble avsluttet med at hver av debattantene fikk legge frem det de selv mente er det viktigste virkemiddelet for at vi i fremtiden skal få friskere hunder:
Martine: Vi trenger samarbeid mellom alle parter, og vi må avle på de hundene som blir eldst, det er tross alt disse som mest sannsynlig er friskest, og som dermed har de beste genene.
Kristin: NKK må ha god kontakt med oppdrettere og drive kurs og utdanning av disse.
Christian: Sa seg enig med Kristin.
Wenja: Åpne og 100% ærlige opdretterere som er selvkritiske til egne hunder.
Siri: Alle som har med hund å gjøre, må ha hovedfokuset på hva som er hundens beste, og ingenting annet. Vi trenger mer debatt og mer fokus på dette temaet. Folk flest må bli bevisste på at dette er et utbredt problem i hundeverden.

Av: Silje Nordås

tirsdag 17. januar 2012

De tause veterinærene

Veterinærstudentenes fagpolitiske forum inviterer ansatte og studenter til paneldebatt:
"De tause veterinærene"
Onsdag 25. januar kl.18.00 i fellesauditoriet
Panelet består av:
 Marie Modal - president i DNV,
 Anne Viken - Veterinær og aktiv samfunnsdebatør,
 Halvor Hektoen - prorektor NVH,
 Lars Moe - tidligere rektor NVH og samfunnsengasjert, 
 Grethe Fossli - sitter i NVHs styre, har vært saksordfører for dyrevernmeldingen og sitter i Landbruksdepartementets etikkutvalg. Avd.leder næringspolitisk avd. LO
Ordstyrer: Eystein Skjerve - leder Senter for epidemiologi og biostatistikk 
- Hvor blir det av samfunnsengasjementet og det generelle engasjementet blant studenter og yrkesaktive veterinærer?
- Hvor er veterinæren i samfunnsdebatten?
          - bør vi bli mer synlig - har vi en plikt til å være mer synlig?
          - hvilke ringvirkninger vil en engasjert veterinærstand kunne oppnå gjennom media?
- Vet befolkningen at veterinæren er en samfunnsmedisiner?
          - Hvilket ansvar har veterinærene i et samfunnsperspektiv?
- Er folk flest klar over bredden i vår fagkompetanse?
          - Får dette konsekvenser for søkergrunnlaget til NVH?
- BØR VETRINÆREN HA EGNE MENINGER - OG YTRE DEM??
VIKTIG DEBATT FOR FREMTIDEN - ALLE SOM KAN BØR MØTE OPP!

mandag 19. desember 2011

Noen tanker om hvor VSFF er på vei

Pr i dag består VFF av 4 studenter som brenner for å gjøre veterinærer mer synlig i samfunnet og for dyrenes helse og velferd. I januar skal vi arrangere et informasjonsmøte for studentene og ledelsen ved NVH der vi ønsker å rekruttere så mange som mulig til VFF. Vi trenger mange engasjerte veterinærstudenter som kan bidra med deres unike evner og kunnskap, og håper at vi kan være en plattform der veterinærstudenter kan skape blest om temaer de brenner for. Senere samme kveld blir det paneldebatt med temaet «De tause veterinærene» (mer info kommer på nyåret). Både på informasjonsmøtet og på debatten stiller representanter fra ledelsen ved NVH og representanter fra Den Norske Veterinærforening.


Litt mer om hva vi ønsker med VFF.
Vi ønsker at Kari og Ola Nordmann blir opplyst om hvilke utfordringer som finnes innen norsk landbruk og hva som menes med et etisk forsvarlig dyrehold. Vårt ønske er at nordmenn skal ha tilgang til nok kunnskap slik at de kan ta veloverveide valg. Kunnskapen skal også gi dem innsikt slik at de blir bevisste på hvilke konsekvenser valgene deres vil få. For eksempel hvilke matvareprodukter de kjøper i butikken, eller hvilken oppdretter de kjøper hundevalpen sin fra.


Dyrevern og næringsmiddelindustrien er styrt av gamle, etablerte tankesett. Dette er et tankesett utformet med syn på dyr som en næringsmiddel, og har ikke fulgt samfunnsutviklingen. For mange av oss følger blindt etablerte tanker, uten å sette spørsmålstegn når vi føler moralen blir feid unna teppet. Vi må tørre å sette spørsmålstegn ved etablerte tanker og ideer, og ha mot og vilje til å drøfte om disse tankene og ideene fortsatt holder mål, eller om vi må liberalisere tankesettet vårt.


Vi ønsker fremover å arrangere debatter, skape blest om temaer knyttet til veterinæryrket (noe som innebærer svært mange temaer), og være synlige i media; men mest av alt ønsker vi at veterinærstudenter, og veterinærer, blir samfunnsengasjerte, bevisste, selvtenkende og kritiske til samfunnet, dagens dyrehold, det vi leser og det vi blir fortalt. Noen av de temaene vi ser for oss at vi kommer til å ta opp er kyllingindustrien, landbruksmeldingen, veterinærenes lønn, mm. Dette vil dog bli planlagt ytterligere etter at infomøtet er gjennomført, siden vi da kan se hva medlemmene våre brenner for. 


Vår oppfordring til deg som veterinærstudent er å tørre å stole på dine egne verdier! Ikke ta for gitt at veien vi går på leder til målet. Vi går blinde bak i rekke og ser derfor ikke hvor vi går. Hvem vil du være? En etterfølger eller en til etterfølgelse?


Til dere veterinærer oppfordrer vi dere til å tørre å la oss unge og engasjerte få slippe til, komme med nyttige råd og erfaringer og oppmuntre til engasjement. I tillegg til at dere selv tør å engasjere dere og bidra med deres kunnskap i samfunnet. For å sitere Anita Roddick «Jeg synes ledelsen i en bedrift burde oppmuntre neste generasjon ikke bare til å følge etter, men til å gå forbi».

lørdag 3. desember 2011

Hundehelse i dagens VG

På fremsiden av dagens VG kan vi skimte en liten mops nederst til høyre. Den står og ser på deg med store, triste og runde øyne; med teksten "Syke hunder selger best" under. Inni avisen er mopsen brettet ut over 2 sider ved siden av tittelen "Hunder avles til sykdom". VG har i dag tatt fatt i problematikken rundt hundeavl og skriver blant annet "Vi elsker store øyne, korte ben, skrå rygg og og sammenklemte neser, men oppdrett av hunder med spesielle fysiske egenskaper skaper både helseproblemer og smerter for hunden."

Dette er vi i VFF helt enige i, og det var derfor vi valgte å sende ut pressemelding til blant andre VG når vi skulle arrangere debatt på NVH om hundeavl. VG tok etterhvert kontakt med oss og etter det har ballen rullet seg videre til denne artikkelen.

Vi i Veterinærstudentenes Fagpolitiske Forum er veldig fornøyd med at problematikken er tatt opp i en landsdekkende avis. På denne måten kan Kari og Ola Nordmann få opp øynene for hvordan helsetilstanden til kjæledyrene deres egentlig er. Det er en viktig artikkel som kan appellere til og vekke "mannen i gata." Folkeopplysning bevisstgjør forbrukeren, noe som kan styre oppdretternes "vareproduksjon." Vi håper at det vil jobbes videre med å bevisstgjøre kommende hundeeiere slik at de kan være med på å styre hundeavlen i en sunnere retning.

mandag 28. november 2011

Hundeavlsdebatt 16.november 2011

16.november var det duket for VFF sin første store debatt. Vi hadde lyst til å nå et bredt publikum og flest mulig studenter. Temaet var veterinærenes rolle i hundeavlen. Det ble jobbet hardt med å selge inn temaet til studentene via sosiale medier, mailer og plakater med til dels provoserende tekst. Vi prøvde også å fange medias interesse ved å sende ut pressemeldinger.



Etter hardt arbeid klarte vi å benke et kunnskapsrikt panel og lokalet var egnet for et profesjonelt arrangement. Arbeidet bar frukter. Vi hadde et publikumsoppmøte på over 150 personer og arrangementet gikk smørefritt.

Foto: Sivert Nerhagen

Paneldebattantene var Christian Geelmuyden fra Agria, Siri Martinsen fra NOAH, Martine Lund Ziener som er smådyrspesialist, Wenja Rui som er dachseoppdretter og hundedommer og Kristin Prestrud fra NKK. De fikk lagt frem en liten presentasjon av deres yrke eller deres organisasjon sin rolle i hundeavlen.

Foto: Sivert Nerhagen



Deretter braket det løs med engasjerte deltakere fra publikum. Det slo gnister fra salen. Dette var virkelig et tema som tente! Gode innlegg og kritiske spørsmål farget debatten. Tiden gikk fort og plutselig var klokken der for vår eminente ordstyrer, Ane Nødtvedt, til å runde av; dette før publikum var klar for å gå hjem.

Til tross for delvis dårlig tid har dette lagt et tydelig grunnlag for videre debatter og videre arbeid. Det kom frem under debatten at NKK og Agria var villig til å inngå et samarbeid der NKK får tilgang på statistikk fra Agria. Forhåpentligvis følger NKK dette opp og gjør alvor av denne muligheten. Kanskje om ikke alt for lenge kan man finne denne statistikken på NKK sin hjemmeside. Dette er et viktig skritt i å gjøre hundekjøper/forbruker mer bevisst når en ny hund skal innlemmes som familiemedlem.

I etterkant av debatten har VFF fått kontakt med VG som nå arbeider med å lage en forbrukerrettet sak på bakgrunn av blant annet den informasjonen som kom frem under debatten. Når artikkelen blir publisert vil vi oppdatere dette på bloggen. Det vil også oppdateres på vår facebookside.

Foto: Sivert Nerhagen
VFF har en visjon om å fortsette arbeidet om å få gjennomført konkrete tiltak slik at vi kan gå i retning av en sunnere hundeavl og sunnere raser. Vi oppdaterer så snart hjulene er kommet ordentlig i gang.

For mer informasjon om hva som kom frem under debatten kan du lese referatet som vil bli lagt ut om ikke alt for lenge.

Vi ønsker å takke Ane Nødtvedt for hennes stødige bidrag som ordstyrer, paneldebattantene, Silje Nordås som skriver referat og Sivert Nerhagen for hans flotte bilder denne kvelden.

Veterinærstudentenes Fagpolitiske Forum

Veterinærstudentenes Fagpolistiske Forum er en samling av engasjerte 
studenter på Norges Veterinærhøgskole.



- Tilrettelegge for at studenter ved NVH skal bli stimulerte til å reflektere og 
  være i stand til å danne egne meninger
- Stimulere studentene til å være skeptiske og gjennomtenkte
- Tilrettelegge for at studenter skal bli mer engasjerte!

Vi jobber for å fronte mulighetene for endringer. Vi akseptere ikke tingenes
tilstand fordi "sånn er det bare". Vi vil at studentene skal forstå at det ER
mulig å endre på saker og det er viktig å ville endre på systemer, kultur,
praksis til det bedre for dyrene og for menneskene som kommer etter oss!

Gjennom å sette søkelys på tema og å gjennomføre holdningsskapende arbeid
kan vi endre dagens situasjon til det bedre, uansett hva det skulle gjelde!
Vi håper studentene ved NVH vil dele disse idêene med VFF, at de vil være 
deltagere og forkjempere for dette arbeidet.


I tillegg ønsker vi å fremme engasjementet på NVH, dette inkluderer også de 
ansatte. Vi ønsker at NVH skal bli mer synlig i samfunnsbildet. Vi ønsker også 
at veterinærene generelt skal bidra både til å gjøre vårt fagområde mer 
attraktiv og vår kunnskap mer tilgjengelig. 


Vårt motto er: Bli aktiv!

Gjennom å arrangere debatter om viktige tema, ønsker vi å: